Aripa tânărului profesor

IMG_2791

  Arta supremă a profesorului este de a trezi bucuria exprimării creatoare şi bucuria cunoaşterii…

Albert Einstein

       Paulo Coelho zice că fiecare primeşte un nume când se naşte, dar trebuie să fie în stare să-şi boteze viaţa cu un cuvânt care să-i dea un sens şi e pe bună dreptate această afirmaţie, căci dacă n-ar exista acest botez am fi o corabie fără vânt,  nu vom putea ajunge niciodată nicăieri,  am fi asemeni un vânt în deşert, care suflă în pustiu şi nu rămâne nimic în urma lui.

Eu mi-am botezat viaţa cu un cuvânt care de pe 25 martie 2013 îmi călăuzeşte paşii timizi  în  universul pedagogiei şi acesta este CREAŢIA – creaţia de  frumos, de educaţie, de cuvinte ce mângâie sufletul celui îndrăgostit de el, creaţia de vise şi destine…

Dorinţa de a păşi pe acest tărâm frumos, dar dificil, în acelaşi timp, s-a născut din copilărie şi a fost alimentat cu vise care, într-un final, au devenit realitate.

Absolvetă a Facultăţii de Litere şi a Facultăţii de Arte Frumoase, secţiunea Teatru dramatic ale Universităţii de Stat din Moldova, în prezent masterandă şi absolventă a şcolii  pedagogice, oferită de scumpii mei părinţi, mi-a permis să descopăr plăcerea de a fi profesor.

Cuvântul este opera de artă, acea eternitate unică ce aduce în lume răspunsurile şi întrebările. Şi acesta plăsmuieşte cu delicateţe literatura, ceea ce mă ajută să-mi călăuzesc discipolii în lumea înţelepciunii. Dar înainte de a oferi elevilor hrana sufletească  aromată a limbii şi  literaturii române şi a limbii engleze, trebuia să aflu care sunt tainele pedagogiei.

Ce înseamnă a fi profesor? Era prima întrebare care mă frământa la început… Cred că un bun profesor trebuie să obţină un dozaj armonios între dragoste autentică pentru materia pe care o predă, simpatie pentru elevii săi (implicând o constantă bunătate a inimii), rigoare bine temperată şi pasiunea pentru domeniul ales. A fi profesor înseamnă a trăi prin elevi, inundat de  întrebări şi aşteptări ascunse. Această nobilă profesie implică răbdare, atenţie, o continuă pregătire, o permanentă creaţie de personalităţi.

Colegiul de Transporturi din Chişinău a fost spaţiul magic ce mi-a deschis larg uşile pentru dezvoltare în cariera mea profesională, mi-a dat aripi să zbor în universul miraculos al pedagogiei. Fiind moderator al Cenaclul literar „Ad litteram…”,  am descoperit talentul ascuns al unor elevi aparent insensibili, dar care tăinuiesc cuvinte ce le alimentează coarda sensibilă, devenind iubitori  de limbă, frumos şi literatură. Grupul de elevi a dat dovadă de dăruire, muncă şi talent la prima ediție a Festivalului Republican „Focul din vatră”, unde au prezentat o lecţie de patriotism, curaj, bărbăţie şi despre trecutul nostru istoric, transmiţând sălii un amalgam deosebit de emoţii. De asemenea, elevii cenaclului au sorbit din osteneala poetică a maestrului Vieru, din poezia viereană care reprezintă cântecul ce alină sufletele sensibile, melodia ce răsună în fiecare din noi, rugăciunea ce o rostim la greu şi deznădejde, participând cu entuziasm la Festivalul Republican Floarea omeniei, organizat de Colegiul Politehnic din Chişinău, obţinând merite deosebite.

Surprinzător este faptul că în această perioadă, relativ scurtă, m-am delectat cu foarte multe fraze, care pot deveni celebre, deşi pe alocuri sunt naive. Iată câteva din gândurile elevilor mei de la testele de evaluare ale anului I, care m-au bucurat şi mi-au oferit o satisfacţie deosebită: Iubirea e ca un blestem pentru toată viaţa şi nu poţi scăpa niciodată de el…. Mereu  trebuie să ai răbdare şi să nu dai afară dragostea din inimă, pentru că se va transforma în amărăciune. Eul liric o iubea atât de mult  pe ea, încât de orice se atingea ea, devenea gelos. Era gelos chiar şi pe iarba care o atingea, chiar şi pe roua care-i uda picioarele dimineaţa, chiar şi pe Dumnezeu care avea grijă de ea.Iubirea e o eternitate (un alt titlu poeziei „Blestem” de Nicolae Dabija). Aşa cum pământul nu se poate apropia de cer, aşa şi el nu putea sta departe de iubita sa. Gelozia e propria speranţă, eşti gelos, dar iubeşti, deoarece ştii că mai ai o speranţă, dragostea nu vine singură, ci trebuie s-o cauţi şi să lupţi pentru ea. A ta iubire sunt ca şi al tău blestem.

A fi profesor e o binecuvântare, pentru că de el depinde viitorul discipolilor acestuia, pentru că această  măreaţă profesie însumează multe obligaţii ce le poate  face doar cu plăcere şi anume să nu uite că a fost cândva tânăr şi neliniştit,  să ştie să treacă diplomatic peste micile greşeli ale celor ce învaţă, să se bucure împreună cu ei de succesele lor, să-i încurajeze continuu, dându-le mereu aripi spre viitor, să ştie să aprindă în sufletul fiecărui învăţăcel şi bucuria cunoaşterii, dar şi bucuria creaţiei!

Cuvântul este pâinea cu care îmi hrănesc discipolii,  cu care le alint foamea de limbă, de patrie şi de istorie, este apa cu care le potolesc  setea de adevăr, de fericire şi de dragoste…

Dragi elevi,

CITIŢI!  Poate lectura nu vă va ajuta să descoperiţi tainele vieţii, să câştigaţi mai mulţi bani, dar vă va ajuta să înţelegeţi viaţa mai bine. Lectura vă va conduce spre împărăţia frumoasă a cuvântului, a ideilor minunate. Fiţi  devoratori de cărţi şi societatea nu vă va devora!

ZÂMBIŢI! Orice s-ar întâmpla nu uitaţi să zâmbiţi, pentru că el dă expresivitate şi frumuseţe feţei şi sufletului vostru. Nu lăsaţi nişte întâmplări nefericite să vă descurajeze, să vă şteargă seninătatea din ochi şi să aşterne tristeţe în loc de un zâmbet larg şi frumos.

ÎNVĂŢAŢI! Toată viaţa învăţaţi! Aceasta este calea spre succes, spre o carieră de succes, spre o viaţă inundată de realizări frumoase. Invăţaţi de la toţi şi de la toate! ALEGEŢI SĂ DEVENIŢI CINEVA!

 

Lasă un răspuns

