ÎN ODAIA LITERATURII

 

Cercetând creaţia Anei Blandiana, am încercat să estimez valoare acestei scriitoare în literatura română postbelică şi, în urma acesteia, am constatat cu satisfacţie că poeta metaforei, cum am numit-o în lucrarea Structuri metaforice în poezia Anei Blandiana, este de o valoare nestemată. Opera deschisă spre orizonturi noi prezintă specificul estetic al creaţiei blandiene, prezintă o ploaie de gânduri ce îmbată, pur şi simplu, cititorul. Spaimă de literatură este   revelaţia  vocaţiei de poet a Anei Blandiana, este viaţa ei încununată de lauri, este o parte a tezaurului literaturii române. Această carte găzduieşte o serie de întrebări şi răspunsuri, făcând lumină în mintea cititorului privind creaţia, literatura. Este o carte a dialogului cu EUL Anei Blandiana. Culegerea de articole şi interviuri zugrăveşte tabloul tainelor desprinse din opera MĂRIEI SALE. Starea de graţie este transmisă prin limbajul colorat şi ideile profunde ale poetei.

-.-

-.-

În caietul de lectură am notat mai multe idei metaforice care mă inspiră şi care mă minunează, recitindu-le. Iată câteva dintre ele:

„Vocaţia este fără îndoială o vină, părăsirea vieţii este fără îndoială o vină şi singura circumstanţă atenuantă a poetului este de a fi în egală măsură victimă şi vinovat, de-a fi acceptat, doar, un destin zeiesc impus de zeii fără de milă. ”

„ Am crezut întotdeauna că poezia nu trebuie să stălucească, ci să lumineze”

„Am crescut, m-am format şi trăiesc într-un univers în care cărţile au fost întotdeauna mult mai importante decât fenomenele naturii.”

„Şi-mi imaginez istoria ca pe un odgon, răsucit din forţe, legi şi patimi, suspensat incredibil în eternitate, ca de un subţire, scump inel, de sufletul unui poet.”

„Cel ce-a făcut lumea şi cei ce-au făcut cărţile îşi vor disputa sufletul meu în eternitate.”

„Pentru că înţelegerea nu e nici ea decât o asistare a faptei din care îşi trage puterea şi fără de care n-ar putea exista, chiar dacă senzaţia de surogat de lectura desprinsă de viaţă mi-o dă, ci viaţa netrecută prin lectură.”

Ana Blandiana este scriitoarea ce a sedimentat anul acesta gânduri pozitive şi rafinate în personalitatea unui filolog, mi-a insuflat mai mult curaj şi inspiraţie. Starea de euforie din rimele ei au aşternut o mai mare dragoste pentru literatură, a transformat viaţa cu neajunsurile ei într-o sărbătoare.

Lasă un răspuns

