„SE MAI PRIMEȘTE” SAU „NU SE MAI PRIMEȘTE”?

Marcela-Penes-Limba-si-literatura-romana-caietul-elevului-pentru-clasa-a-II-a-poza-t-P-n-caiet-limba-romana-cl-II-poza

Ce „se mai primește” sau „nu se mai primește”?

Eu, cel puțin,  vreau să cred că mi „se va primi” să vă conving că această exprimare este greșită.

Din păcate, moldovenii noștri nu au o vorbire corectă și frumoasă, comițând greșeli grave de exprimare, iar filologii duc un război cu acestea, încercând toate căile posibile de „combatere” a greșelilor de limbă.

Una din greșelile grave este și cea din primele rânduri ale acestei tablete de cultivare a limbii.

„A se primi” este o copie nefirească, greşită a rusescului получатся. Este o calchiere nechibzuită care se întâlnește la tot pasul, în stradă, la școală, chiar și la TV.

Această formulă greșită de exprimare înrădăcinată în vorbirea noastră, preluată în mod geșit de la ruși, poate fi înlocuită  cu verbele „a reuși”, „a ieși” sau „a reieși”, după caz.

De exemplu: vom înlocui formula „nu mi s-a primit să fac ceva”, care este incorectă, cu varianta acceptată: „nu mi-a ieşit” sau „nu mi-a reuşit să fac ceva”.

Eu sper că am reușit  și nu „mi s-a primit” să vă conving să numai utilizați această formulă de exprimare, pentru că, în primul rând, e greșită și, în al doilea rând, nu sună românește.

Îndemnul meu este Să Vorbim Corect!!

Lasă un răspuns

